Menu Color:
Main Color:
Käyttäjätunnus esim: Virtanen Ville
Salasana esim: 000999
  Kirjautumisohjeet

 

 

 

21

Palautumisjuomista tehoa palautumiseen

Palautumisjuomista tehoa palautumiseen

Palautumisaterian voi koostaa tavallisesta ruoasta tai erikoisvalmisteista. Palautumisjuomista hyötyvät niin kilpaurheilijat kuin kuntoilijatkin. 

 

Kovan harjoittelun jälkeen kehon toimintakyky heikkenee väliaikaisesti. Väsymystila johtuu mm. lihasten kärsimistä soluvaurioista, kehossa vallitsevasta energiapulasta, nestevajeesta, kehon stressihormonipitoisuuden noususta ja hermostollisesta väsymyksestä. Harjoittelun jälkeen kehon toimintakyky palautuu levon, ravinnon ja nesteen vaikutuksesta.                                                                                                                                                                                                     

Palaudu ja kehity

Palautumisen aikana kehossa tapahtuu ns. superkompensaatiota: kehon toimintakyky ei ainoastaan palaudu entiselleen, vaan se kehittyy entistä paremmaksi. Harjoittelu antaa keholle ärsykkeen sopeutua harjoittelun aiheuttamaan rasitukseen kehittymällä vahvemmaksi, kestävämmäksi ja nopeammaksi. Muun muassa sydänlihas vahvistuu, lihaksia ruokkiva hiussuonisto tihenee, lihassolujen voimalaitosten eli mitokondrioiden määrä kasvaa ja lihaksia supistavat proteiinit lisääntyvät. 


Palautumisateria käynnistää palautumisen

Vaikka ruokavaliokokonaisuus ratkaisee palautumisessa, eivät yksittäiset ateriat ole vailla merkitystä. Palautumisen kannalta ylivoimaisesti suurin merkitys on ravinnolla, joka nautitaan juuri ennen harjoittelua, harjoittelun aikana ja heti harjoittelun jälkeen.

Nauttimalla järkevästi ravintoa ja nestettä ennen harjoittelua ja harjoittelun aikana voidaan ehkäistä liiallista neste- ja energiavajetta sekä vähentää stressihormonien eritystä ja lihassoluvaurioita. Tämä helpottaa kehon toimintakyvyn palautumista harjoittelun jälkeen. 
Kovemman harjoittelun jälkeen kannattaa nauttia palautumisateria mahdollisimman pian harjoittelun jälkeen. Tällöin keho käyttää ravintoaineet tavallista tehokkaammin hyväkseen ja palautuminen pääsee heti hyvään vauhtiin.


Palautumisjuomaa vai tavallista ruokaa?

Palautumisaterian voi koostaa tavallisesta ruoasta tai erityisvalmisteista kuten palautumisjuomasta ja urheilujuomasta. Tavallisen ruoan syöminen heti harjoittelun jälkeen ei välttämättä kaikkia houkuttele. Erityisvalmisteiden suurin etu onkin siinä, että ne sisältävät optimaalisen sekoituksen kaikkia palautumisen käynnistämiseen tarvittavia ravintoaineita tiivistetyssä ja helposti nautittavassa muodossa.

 Lisäksi osassa erityisvalmisteista on ominaisuuksia, jotka tehostavat palauttavaa vaikutusta tavalliseen ruokaan verrattuna. Varsinkin kilpaurheilijat ja kovaa harjoittelevat kuntoilijat hyötyvät kehittyneiden palautumisjuomien erityisominaisuuksista. Kevyemmin treenaavat kuntoilijatkin voivat halutessaan käyttää palautumisjuomia, mutta heidän kohdallaan erityisvalmisteiden hyöty tavalliseen ruokaan verrattuna on lähinnä käytön kätevyydessä.


Nestettä koneeseen

Palautumisaterialla tulee nauttia nestettä, jotta nestevajeen korjaaminen alkaisi tehokkaasti. Palautumisaterialla nesteitä tulisi juoda sitä enemmän, mitä suurempi on nestevaje. Pitkän hikoiluttavan hellelenkin jälkeen tulee juoda paljon enemmän kuin lyhyehkön punttitreenin jälkeen. Nestettä voi juoda palautumisaterian yhteydessä 0,3-1 l. Tämän jälkeenkin juomista on jatkettava, sillä nestevajeen korjaamiseen tarvitaan yleensä reilusti nestettä.

Julkaistu: | Avainsanat: | Kommentteja (0) | Luettu (6832) kertaa
Kommentointi ei ole avoinna