Menu Color:
Main Color:

Treeniartikkelit juoksuun
23

Korjaa tekniikkavirheet

Korjaa tekniikkavirheet

Hyvä askel on avain nautinnolliseen juoksuun. Oikea tekniikka tekee sinusta nopean ja kestävän. Vammariski pienee, kun keho rasittuu vähemmän. Jokaisella juoksijalla on yleensä kehitettävää omassa tyylissään. Yksi tapa parantaa juoksutekniikkaa  on korjata pahimmat virheet - jos sellaisia löytyy!

Artikkeli julkaistu kokonaisuudessaan Juoksijassa 3/2017.

 

 

 

 

 

 

YLIPITKÄ ASKEL

VÄÄRIN: Askel on liian pitkä. Kontakti osuus kauas kehon eteen, mikä jarruttaa vauhtia ja lisää kehoa rasittavaa iskua.

OIKEIN: Askelkontakti osuu kehon painopisteen linjalle kehon alle.

 

 

KATSE HORISONTTIIN

VÄÄRIN: Jos katsot liian lähelle eteesi maahan, kumarrat samalla kehoasi. Tämä lisää istuvaa juoksuasentoa ja reisien päällä olemista. Lantio on matalalla, ja askeleella ei ole tilaa rullata kehon alla.

OIKEIN: Katse horisonttiin suoristaa ryhtiä.

 

ÄLÄ LOIKI

Liian pitkä askel tekee juoksusta loikkimista, mikä aiheuttaa kehon painopisteen hyppelyn ylös-alas. Haitallinen törmäysvoima kasvaa, askel on jarruttava ja hidasrytminen. Osuta askelkontakti lantion alle ja pyri rullaavaan menoon. Askeleen lyhentäminen auttaa myös.

 

 

RENTOUTA HARTIAT

VÄÄRIN: Hartiat ovat ylhäällä jännitettyinä ja kaukana irti kehosta. Tämä kuluttaa turhaa energiaa.

OIKEIN: Rentouta hartiat ja anna käsien liikkua lähellä kehoa rennosti ja suoraviivaisesti.

 

ASKELLUS RISTIIN

Juostessa askeleen pitäisi osua maahan suorassa linjassa eteenpäin. Ristiinaskelluksessa jalka kääntyy juuri ennen maakontaktia oletetun suoran linjan yli ristiin. Tämä virhe voi aiheuttaa monia vammoja, muun muassa juoksijan polvi -vamman tai plantar fascian eli jalkapohjan kalvojänteen kipuilua.

 

Julkaistu: | Avainsanat: | Kommentteja (0) | Luettu (21566) kertaa
Kommentointi ei ole avoinna